fbpx
2018.03.22.

Népszerű ételeinkben lakik az egészség?

A dietetikus és egészségügyi szakemberek egyetértenek abban, hogy az egészséges étkezés csökkenti az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és bizonyos daganatok előfordulásának valószínűségét. A Medical News Today népszerű angol nyelvű egészségügyi portál áttekintette az érvényes ajánlásokat és összefoglalta a legnépszerűbb egészségesnek gondolt élelmiszerek egészségügyi hatásait.

Cikksorozatunkban bemutatjuk az általuk áttekintett, hazánkban is népszerű élelmiszerek listáját, és azok egészségre gyakorolt hatásait.

A sorozat első részében a legegészségesebb gyümölcsök listáját tekintjük át 

Alma

Ahogy az ismert mondás tartja: „minden nap egy alma az orvost távol tartja”. Az alma jó hírét magas C és B vitamin tartalmának köszönheti, kalciumban és káliumban, valamint élelmi rostban és fitonutriensekben gazdag gyümölcs. Vitamintartalma, flavonoid és fitonutriens tartalma miatt igen kedvező antioxidáns hatásai vannak, védi a szervezetet a szabadgyökök hatásaitól.

Több kutatás bizonyította kedvező hatásait a demencia előfordulási rizikójának csökkentésében. Alzhemier-kór megelőzésében a rendszeres almaléfogyasztás amellett, hogy magas antioxidáns és B-vitamin tartalma miatt csökkenti az oxidatív stressz hatásait és neuroprotektív szerként is funkcionál, fokozza az acetilkolin jelátvivő anyag szintézisét is. Csökkenti az agyvérzés előfordulásának valószínűségét is.  A rendszeres almafogyasztás csökkenti a koleszterin szintet, az elhízás valószínűségét és a cukorbetegség gyakoriságát is.

Áfonya

Az áfonya gazdag forrása a C-vitaminnak, étkezési rostoknak és E-vitaminnak.

Tanulmányok kimutatták, hogy az áfonya potenciálisan hatásos lehet a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikójának csökkentésében. Kiemelkedően hatásos az áfonya a húgyúti fertőzések megelőzésben és kezelésében, mivel  megakadályozza a baktériumok kötődését a húgyutak hámjához. Hasonlóan a fenti hatáshoz az áfonya megakadályozza a baktériumok kötődését a fogakhoz is, így kedvezően hat a szájhigiéniára is.

Az áfonya fogyasztása csökkenti a daganatos betegségek előre haladását, mely kedvező hatása már prosztata, máj, emlő, petefészek és vastagbélrákban is feltételezhetően jelen van az eddigi tanulmányok alapján.

Banán

A banán zsírban, koleszterinben és sóban szegény, káliumban gazdag gyümölcs.

A banán fogyasztása kedvezően hat a vérnyomásra, csökkenti az asztma előfordulásának valószínűségét és a szívbetegségek kockázatát is csökkenti. Magas tritophan aminósav tartalma miatt fogyasztása serkenti a memóriát és javítja a kedélyállapotot.

A daganatos betegségeket tekintve igazolták, hogy a narancs mellett a banán fogyasztása csökkenti a gyermekkori leukémia előfordulásának valószínűségét. Magas C-vitamin tartalma miatt fogyasztása csökkenti a szervezet szabadgyökök tartalmát. Magas rosttartalma a vastag és végbélrák csökkent valószínűségével függ össze.

Barack

A barack E és K vitamin mellett niacin, folsav, vas, kolin, kálium, magnézium, foszfor, mangán, cink és réz forrás is. Fogyasztása kiválóan ajánlható túlsúly esetén a diéta tartásához. Kedvező tápanyagtartalma mellett az elhízás csökkentésével a barackfogyasztás hozzájárul a szív-és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség előfordulásának csökkentéséhez is. Emellett antioxidáns tartalma a daganatos betegségek kialakulása ellen is véd. Magas rosttartalma nemcsak az emésztés segíti, de a vastagbél daganatok rizikóját is csökkenti. Emellett bizonyítottan csökkenti az öregkori szembetegség, a macula degeneráció előfordulásának valószínűségét is.

Eper

Az eper népszerűségét nem csak finom ízének, de kifejezetten egészséges tápanyag összetételének is köszönheti, különösen amiatt mert kiváló antioxidáns tulajdonságokkal bír. Hasonlóan a szőlőhöz az antioxidáns quercetin tartalma miatt gyulladáscsökkentő hatása miatt csökkenti az erekben a koleszterin-plakkok kifejlődését, így hozzájárul a szív-és érrendszeri betegségek, így a szívinfarktus, a stroke előfordulásának csökkentéséhez. A quercetin emellett az allergiás megbetegedések és az asztma előfordulását és tüneteit is csökkenti. Emellett magas káliumtartalma miatt csökkenti és a magas vérnyomásbetegség kialakulásának valószínűségét is.  Magas rosttartalma miatt kedvezően hat az emésztésre, emellett a vércukor egyenletes szinten tartását is segíti (alacsony a glikaemiás indexe) így a cukorbetegség kialakulását is késlelteti. Magas antioxidáns tartalma miatt fogyasztásával egészségesebbe válik a bőrünk. Mivel foláttartalma magas így csökkenti a szervezet homocisztein szintjét, ezzel a depresszió kialakulásának valószínűséget csökkenti, valamint ezáltal indirekten ugyan, de gátolja az érrendszer megbetegedéseinek kialakulását is.

Emellett antioxidáns tartalma a daganatos betegségek kialakulása ellen is véd, és gátolja a tumor növekedését.

Görögdinnye

Szemben a tévhittel, hogy a görögdinnye mindössze cukorból és vízből áll – a mi való igaz, a 90%-a víz – mégis számos tápanyagban gazdag ez a gyümölcs. A görögdinnye thiamin, riboflavin, niacin, B6 vitamin, folsav, pantoténsav, magnézium, foszfor, kálium, cink, réz, mangán, szelén, kolin, likopin és betain forrás is.

A görögdinnye gazdag antioxidánsokban, a likopin és a betain védenek az oxidatív stressz ellen, így csökkentik a daganatos betegségek és a szívbetegségek elfordulását. A magas víztartalom segíti a szervezet hidráltságának megőrzését, az emellett jelenlévő rostok pedig az emésztést segítik, jól hatnak székrekedés ellen. A kolintartalom csökkenti a krónikus gyulladásokat, segíti az izomműködést és csökkenti az izomlázat, a B vitaminokkal együtt pedig az idegrendszer működésére is kedvezően hat. A bőr és haj egészségét egyrészt a jó hidratáltság által, másrészt magas A vitamin és C vitamin tartalma miatt is védi, a kollagén képződésének serkentése által.

Grapefruit

A grapefruitban kevés a kalória, de tápanyagokban igen gazdag gyümölcs. Fogyasztásával a bőr egészségéért tehetünk, segíti a fogyást és hozzásegít az egészséges, változatos diéta tartásához. Emellett számos betegség előfordulását csökkenti. A rendszeres grapefruit fogyasztás csökkenti az agyvérzés valószínűségét, mivel rostokban és káliumban gazdag a szív- és érrendszeri betegségek és a vesekövesség kockázatát csökkenti, és segíti az egészséges emésztést.

A grapefruit remek forrása az antioxidáns hatású C-vitaminnak, béta-karotinnak és likopinnak, így kedvezően hat a szervezt oxidatív stressz elleni küzdelmére, ezzel együtt pedig a daganatos betegségek előfordulását csökkenti.

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a grapefruit számos gyógyszer felszívódását rontja a gyomor-bélrendszerből, ezért nem javasolható olyan páciensek számára, akik rendszeresen gyógyszert szednek.

Narancs

A narancs több, mint 170 féle fitokemikália és 60 féle flavonoid forrása, így nagyon erős gyulladáscsökkentő és antioxidáns képességű gyümölcs. Emellett thiamin, riboflavin, niacin, B6, pantoténsav, foszfát, magnézium, mangán, szelén és rézforrás. C-vitamin tartalma a napi ajánlott bevitel kétszerese.

A fentiek miatt hatása igen kedvező a daganatos betegségek megelőzésében, mivel kedvező antioxidáns profilja segítségével csökkenti az oxidatív stressz indukálta mutációk kialakulásának valószínűségét. Magas élelmi rost és kálium tartalma révén csökkenti a szív és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségét, csökkenti a vérnyomást és a vesekövek előfordulását. Magas C-vitamin tartalma a bőr egészsége is kedvezően hat: csökkenti a nap és a légszennyezés okozta ártalmakat.

Paradicsom

A paradicsom funkcionális élelmiszer, amellett, hogy tápláló, a krónikus betegségek megelőzésében kulcsszerepe van, valamint magas likopin, beta-karotin, alfa-liponsav és lutein tartalma miatt szintén kiváló antioxidáns. Emellett gazdag forrása az A és C vitaminnak és folsavnak.

A fentiek alapján nem meglepő, hogy antioxidáns képességének köszönhetően nagy a szerepe a daganatos megbetegedések megelőzésében. A likopinban azaz paradicsomban gazdag étrend bizonyítottan csökkenti a prosztatarák előfordulását, és lehetséges szerepe lehet a tüdő és gyomorrák előfordulásának csökkentésében is.

A szív egészségéért is sokat tehetünk a paradicsom rendszeres fogyasztásával – mivel káliumban gazdag, így a vérnyomást csökkenti annak értágító szerepe miatt. Magas folsavszintje csökkenti a homocisztein szintet, amivel együtt csökken az ereket elzáró koleszterin-plakkok kialakulásának valószínűsége is, így csökken a szívinfarktus és az agyvérzés veszélye. Emellett magas folsavtartalma védő faktor a depresszió kialakulásával szemben, és a homocisztein gátlásával növeli az általános jó közérzetet, és az alvás minőségére is kedvezően hat. Magas rosttartalma nem csak az emésztésre hat kedvezően, de csökkenti emiatt a vastagbélrák kialakulásának valószínűségét, de a vércukorszint egyenletesen tartásával és az inzulintermelés serkentésével a cukorbetegség kialakulása ellen is hat.

Szemünk egészségre is kedvező hatással van: bizonyítottan csökkenti az öregkori szembetegség, a macula degeneráció valamint szürkehályog előfordulásának valószínűségét. A bőr és haj egészségét egyrészt a jó hidratáltság által, másrészt magas A vitamin és C vitamin tartalma miatt is védi, a kollagén képződésének serkentése által.

Sárgadinnye

A sárgadinnye rengeteg antioxidánst tartalmaz, beleértve a kolint, zeaxantint és béta-karotint, melyek mindegyike védelmet nyújt számos betegség ellen, a közönséges megfázástól a daganatos megbetegedésekig.

A sárgadinnye rendszeres fogyasztásával a magas béta-karotin bevitelnek köszönhetően bizonyítottan csökken a prosztatarék és a vastagbélrák elfordulásának valószínűsége.

A sárgadinnye fogyasztásával csökken az asztma kialakulásának kockázata, a magas vérnyomás betegség előfordulása, magas rosttartalma segíti az emésztést, a szervezetet kellően hidrátlan tartja és gyulladáscsökkentő hatással is bír. Emellett bizonyítottan csökkenti az öregkori szembetegség, a macula degeneráció előfordulásának valószínűségét. Magas A vitamin tartalma miatt a haj és bőr egészségéért is sokat teszünk, ha sárgadinnyét eszünk a meleg nyári hónapokban, valamint a gyümölcs maga is használható hajpakolásként.

Szőlő

A szőlő számos formában és alakban kerül az asztalunkra, mind a nyers gyümölcs, mind a belőle készült mazsola vagy bor magában hordozza előnyös tulajdonságait.

A szőlő magas antioxidáns tartalma miatt (ún. polifenolok formájában) a szervezet oxidatív stressz elleni védekezését segíti. Fogyasztása csökkenti a nyelőcső, szájüregi, garat, tüdő, méhtest, hasnyálmirigy, prosztata és vastagbél daganatok előfordulását.

A magas polifenol tartalma felelős a szőlő szív- és érrendszeri megbetegedéseket megelőző hatásaiért. A flavonoid quercetin természetes gyulladáscsökkentő és vérnyomáscsökkentő, védi az ereket a koleszterin felhalmozódásától és az áramlást akadályozó plakkok kialakulásától. A magas rost és kálium tartalom szintén kedvezően hat a magasvérnyomás betegségre, de az emésztést is segítik, csökkentik a székrekedés előfordulását.  A fent említett quercetin emellett az allergiás megbetegedésekre is kedvezően hat, csökkenti a szénanátha tüneteit is.  A szőlő és a mazsola – az áfonya, az alma és a körte mellett – bizonyítottan csökkenti a cukorbetegség kialakulásának valószínűségét, de a már kialakult betegség esetén is kedvező a hatása: csökkenti a cukorbetegségben kialakuló idegsejtbántalom és retinabetegségek progresszióját.

A vörösborban található polifenol resveratrol a vörös szőlőszemek héjában halmozódik fel, ez a polifenol felelős a vörösbor kedvező szív és érrendszeri hatásaiért, valamint jó hatással van a pattanásos bőr kezelésére is.