2018.03.22.

Gyakori dilemmák reflux betegségben

Egészséges körülmények között a nyelőcsövön a gyomorba jutó táplálék útja egyirányú. A gasztro-oesophagealis reflux-betegség (GERD) jellemzője, hogy a savas gyomortartalom regurgitál a nyelőcső felé, melynek leggyakoribb ok a gyomor és nyelőcső közti záróizom elégtelen működése és a savtúltermelés. Tünetei a kellemetlen gyomorégés, hasi fájdalom, csuklás és köhögés, torokfájás és rekedtség lehetnek. A tünetek fekvő helyzetbe, különösen éjszaka rosszabbodnak, így az alvást is zavarják. Amennyiben ezek egy héten több, mint kétszer jelentkeznek, legalább három héten át, akkor krónikus reflux-betegségről beszélünk. Amennyiben a reflux betegség sokáig gondozatlan a nyelőcső állandó irritációja miatt súlyos hámátépülés, ún. Barrett-nyelőcső alakulhat ki, mely daganatmegelőző állapot.

A reflux-betegség kezelésében és megelőzésében a gyógyszeres terápia mellett a diétának fontos szerepe van. A tüneteket az alábbi élelmiszerek jelentősen rontják:

• koleszterin dús, zsíros és olajos ételek, melyek a gyomor záróizmának relaxációját okozzák
  • sós ételek
  • kálciumban gazdag ételek, mint a tej, sajt és bizonyos húsok, magas telített zsírsav tartalmuk miatt. Különösen igaz ez laktóz érzékeny betegekben és tejallergiásokban, ahol az alapbetegség mellett a reflux tünetei még fokozottabbak lehetnek a fenti ételek fogyasztásakor.
  • csokoládé
  • menta
  • szénsavas üdítőitalok
  • savas üdítők pl. narancslé, grapefruit, paradicsomlé
  • kávé

Emellett kiemelendő, hogy bizonyos ételek csökkenthetik a refluxos panaszokat. ilyenek:

• alacsony koleszterintartalmú fehérjedús ételek pl. tonhal, lazac, kesudió, mandula, lencse
  • bizonyos gyümölcsök, pl. alma, dinnye, barack
  • tojás (koleszterin tartalma ellenére enyhíti a tüneteket)
  • rost dús étkezés
  • probiotikumokban dús ételek fogyasztása – pl. kefir, joghurt, nyers savanyú káposzta és kovászos uborka

Az életmódbeli változtatásokat tekintve fontos hangsúlyozni, hogy gyakran társul elhízás a refluxos panaszok okaihoz. Az egészséges testmozgás önmagában, valamint a normál testsúly elérése is szignifikánsan csökkenti a panaszokat. Az éjszakai tüneteket az emelt fejvéggel, párnával alvás csökkentheti.

Mindemellett fontos hangsúlyozni, hogy a trigger élelmiszerek elhagyása nem egyedüli kulcsa a gyógyulásnak – a sérült emésztőrendszer helyreállítása a tünetek megszűnéséhez vezet. A gyógyulásban egyrészt a szabadon vásárolható bevonószerek és antacidák (pl. Gaviscon) nagy segítséget nyújtanak. Emellett a gyomorsav termelés csökkentésének érdekében a termelésért felelős receptorok és sejtmembrán transzporterek gátlására is szükség van: az ún. rövid hatású H2-receptor gátlók és elhúzódó hatású protonpumpa inhibitorok így fejtik ki hatásukat.  Emellett a kivizsgálás során törekedni kell a refluxot okozó bakteriális fertőzés – ún. Helicobacter pylori baktérium – kizárására. Ha mégis igazolódik a háttérben az infekció, antibiotikum kezelés is szükségessé válhat. Ha mindezen terápiák sikertelenek, műtéti beavatkozással is megerősíthető a renyhe záróizom működés.