2019. 06. 27.

Nem is sejtjük, hogy mire képes a stressz és az álmatlanság

A szív és érrendszeri  betegségek szempontjából a magas vérnyomás (130 Hgmm feletti szisztolés, illetve 80 Hgmm feletti diasztolés érték) az egyik legnagyobb kockázati faktor. A szívnek az emelkedett nyomás fenntartásához extra munkára van szüksége, amely a szívizomzat, illetve az artériák falának megvastagodásához, károsodásához vezethet.

A magas vérnyomás mellett egyéb rizikófaktorok is jelentősen befolyásolják a szív-érrendszeri betegségek kialakulását. Többek között az idősebb életkor, a dohányzás, az elhízás, a magas koleszterinszint, a mozgásszegény életmód és a stressz is alapvető kockázati tényező.

Egy nemrég lezárult vizsgálatban közel 2000 – 25 és 65 éves kor közötti – magas vérnyomásban szenvedő páciens esetében vizsgálták, hogy a munkahelyi stressz illetve az alvási problémák hogyan befolyásolják a szív és érrendszeri betegségek kialakulását illetve a halálozást.

Megdöbbentő eredmény, hogy az álmatlanság és a munkahelyi stressz önmagában is növeli a szív-érrendszeri  betegségek kialakulását és így a halálozás kockázatát is.

Figyelem! Ha a két tényező együttes jelenléte még magas vérnyomással is párosul akkor ez egy életveszélyes hármas, hiszen kifejezetten magasabb rizikót, háromszoros kockázatot  jelent a korai halálozás tekintetében.

A kutatást vezető Karl-Heinz Ladwig, a müncheni egyetem professzora szerint az alvási zavarok nagyon gyakoriak stresszes munka környezetben és így a „minőségi alvás fenntartása” különösen nehéz.  A pszichés feszültség hatására sokan gyakran hajnalban felébrednek és azon rágódnak, hogy milyen feladatok várnak rájuk a munkahelyükön napközben.

Mindezek miatt – különösen magas vérnyomás vagy egyéb szív-érrendszeri betegségek esetén – fontos olyan stressz kezelési technikáknak a megtanulása illetve a különböző alvási problémáknak, alvászavaroknak a szűrése és megfelelő kezelése, amelyekkel a korai halálozás kockázata csökkenthető.

Legyen szívügyünk testünk motorja!
Szív-érrendszeri és anyagcsereprogramjaink

Alvászavarok fennállása esetén pedig teljes körű kivizsgálással és kezeléssel állunk Pácienseink rendelkezésére
Alvásdiagnosztikai és terápiás ambulancia

Magyarországon elsőként vezettük be a személyre szabott rizikóelemzésen alapuló