2019. 11. 26.

Valóban hatásosak a májtisztító kúrák?

A májtisztító kúrák célja, hogy általuk megtisztítsuk szervezetünket a felesleges méreganyagoktól, így segítve a máj működését. Mivel ezen elméletnek nincs tudományos alapja, így az efféle tisztító kúrák hatékonysága is megkérdőjelezhető. Sőt – egyes készítmények vagy eljárásmódok, melyek a máj megtisztításának ígéretével kecsegtetnek, akár károsak is lehetnek, és nem is állnak semmilyen ellenőrző bizottság felügyelete alatt. Átfogó kisokosunk segít eligazodni a májtisztító kúrák világában!

Először is: mit is jelent az, hogy májtisztító kúra?

A máj a szervezet természetes méregtelenítője, megtisztítja a méreganyagoktól, továbbá epét termel az emésztés elősegítése céljából. A máj túlterheltsége vagy megbetegedése azonban ennek a lebontó-méregtelenítő funkciónak a csökkenéséhez vezethet, mely többek között az alábbi tünetekhez vezethet:

• viszketés
  • sárgaság
  • oedema(vizenyő)
  • érelváltozások
  • epekövesség
  • fáradékonyság
  • hányinger
  • hasmenés

Milyen eljárásokat értünk májtisztító kúrák alatt?

• olyan készítmények használata, melyek „kihajtják” a méreganyagokat a májból
  • „májbarát” étrend
  • bizonyos élelmiszerek fogyasztásának száműzése a diétából egy meghatározott időszakra
  • „dzsúz-diéta”
  • hashajtás és beöntés által a belek tisztítása

Számos egészségügyi szakember, egészségüggyel foglalkozó cég és orvosi weboldalak állítják, hogy a máj a szűrési-tisztítási folyamatok során méreganyagokat halmozhat fel. Állításuk szerint ez idővel számos nem specifikus tünet kialakulásához vezethet, akár súlyos betegségekéhez is, például növelhetik a daganatos megbetegedések kockázatát. Jelenleg azonban ezen állítások alátámasztására tudományos erejű bizonyíték gyakorlatilag nem áll rendelkezésünkre. Az valóban ismert tény, hogy a vegyi anyagoknak való tartós kitettség májkárosodáshoz vezethet (erre ismert példa az éveken át tartó, rendszeres alkoholfogyasztás), ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a mindennapok során elfogyasztott élelmiszerek is károsítanák a májműködést.

Jelenleg nem rendelkezünk olyan tudományos erejű bizonyítékkal, mely alátámasztaná, hogy az egyébként egészségesen működő májszövetben veszélyes méreganyagok halmozódnának fel, melyek idővel a májműködés károsításához vezetnének. A májkárosító vegyi anyagok (pl. alkohol vagy acetaminophen) hatása sem így érvényesül, hiszen vagy közvetlenül károsítják a májsejtek, és vezetnek azok pusztulásához, vagy oly mértékben terhelik a máj működését, hogy az idővel annak szerkezeti torzulásához vezet.

Az orvostudomány jelenlegi álláspontja szerint a máj „méregtelenítését” célzó eljárásokra nincs szükség, néhány ilyen jellegű kúra pedig veszélyes is lehet a szervezet számára.

Májtisztítás: Lehetséges vagy csupán fikció?

Egy egészségesen működő máj alapvető funkciói közé tartozik a méreganyagok semlegesítése és eltávolítása, vagyis nincs szüksége „aktív tisztításra”. Egy egészségtelen máj esetében pedig az ennek hátterében megbúvó oki tényezők tisztázása, megfelelő orvosi kezelése szükséges (amennyiben ez lehetséges), emellett pedig az életmód és/vagy az étrend megváltoztatására lehet szükség.

Néhány vizsgálatban írnak étrendkiegészítőkről (pl. máriatövis), melyek fogyasztása javíthatja a májfunkciót, ugyanakkor nincs bizonyíték arra, hogy ezek a kiegészítők májelégtelenség esetén is javítani tudnák a máj állapotát.

Emellett a máj „tisztítása” némi egészségügyi kockázattal is járhat:

A máj „tisztító” étrendek többsége nem kínál kiegyensúlyozott táplálkozást, nem tartalmaznak minden, a szervezet számára szükséges tápanyagot, ezek pedig idővel akár hiánybetegségek vagy alultápláltság kialakulásához vezethetnek, különösen gyermekek, terhes nők és cukorbetegek esetén.

A beöntések nem szakszerű elvégzése szintén veszélyes lehet, továbbá a májtisztító kúrák nem helyettesítik a megfelelő orvosi ellátást sem. Sok esetben egy májtisztítókúra mellett elsikkad az orvosi vizitek és ellenőrzések gyakorisága, ezáltal pedig a betegség megfelelő orvosi kezelése.

Segíthet-e egy májtisztító kúra a fogyókúrában?

A májtisztító kúrákról azt is szokták állítani, hogy a máj anyagcseréjének javításával hozzásegíthetnek a felesleges kilók leadásához. Valójában a nagyon alacsony kalória tartalmú étrendek (és a májtisztító kúrák során alkalmazott étrendek ilyenek) épp ellenkezőleg hatnak: a szervezet, alkalmazkodva a csökkent kalória bevitelhez, az anyagcsere folyamatok lassításával reagál.

A néhány napig tartott alacsonyabb kalória tartalmú étrend valóban fogyást eredményezhet, de ez csak ideiglenes – ilyenkor a testsúlycsökkenés valódi oka a folyadékveszteség, ami a normál diéta visszaállításakor helyreáll.

Hosszabb távon egy alacsony kalória tartalmú étrend betartása valós súlycsökkenéshez vezethet, emellett azonban a hiánybetegségek kialakulásának kockázata is növekszik.
Amennyiben a tartós fogyás a célunk, akkor azt életmódváltással kíséreljük meg! Ennek részleteire itt most nem térnénk ki, de valóban részét képezheti a táplálkozási szokások megreformálása, és a táplálék bevitel mérséklése. Ezt azonban csak fokozatosan, és lehetőleg dietetikus szakemberek bevonásával tegyük!

Májbarát élelmiszerek

Amint azt fentebb írtuk, élelmiszerek kombinációjával, speciális étrend összeállításával a máj „tisztítása” nem lehetséges, ettől függetlenül kórházi ellátás során az orvosok és/vagy dietetikusok gyakran látják el betegiket étrendi tanácsokkal. Fontos megemlíteni, hogy bizonyos májbetegségekben szenvedő betegek esetén valóban speciális étrendre lehet szükség:

• Epeúti elzáródás, epekövesség fennállásakor javasolt főzés során zsírpótló vagy kernel olaj használata – a zsírsavakat kisebb mennyiségben tartalmazó ételek lebontásához kevesebb epét kell termelni a májnak.
  • A máj „elzsírosodása” esetén magas kalória tartalmú ételek-italok kerülése helyett magas rosttartalmú ételek fogyasztása ajánlott, melyek segítik az emésztést.
  • Májcirrhosisban szenvedő betegek számára javasolt a sóbevitel korlátozása. Előrehaladott betegségben a fehérjebevitel korlátozására is szükség lehet, ezt azonban minden esetben orvosa rendelje el!
  • Hemokromatózis fennállásakor javallott a vasban gazdag ételek és a vas-kiegészítők kerülése. Nyers kagylót nem szabad fogyasztani!
  • Hepatitis C fertőzés esetén ajánlott a vasban gazdag ételek és a vas-kiegészítők kerülése, valamint a korlátozott sóbevitel.
  • Wilson-betegség esetén fontos a rézben gazdag ételek fogyasztásának kerülése (például gomba, a csokoládé, dió).

Egészséges májműködés mellett speciális diéta tartása nem szükséges. A mindennapokban egy alapvetően kiegyensúlyozott, változatos, friss és lehetőleg alacsony szinten feldolgozott élelmiszerekre és italokra épülő étrend fenntartására javasolt törekedni!

Egyéb módszerek az egészséges májműködés megtartására

Néhány egyszerű étrendi tanács, amellyel valóban csökkentheti májbetegség kialakulását:

• Alkoholfogyasztás korlátozása – a túlzott alkoholfogyasztás a májbetegségek bizonyított kockázati tényezője.
  • Feleslegesen ne szedjünk gyógyszert! A gyógyszerek lebontása is a májban történik, így a tartós gyógyszerszedés a májműködés folyamatos terhelésével jár. Az ajánlott gyógyszeradagokat sosem szabad túllépni, mert bizonyos gyógyszereknek (pl. acetaminophen) direkt májkárosító hatásuk is lehet. Gyógyszerszedésekor alkoholt ne fogyasszunk!
  • Tetoválás készítésekor, vagy egy piercing behelyezésekor válasszon megbízható szalont – a vírusos májfertőzések átvitelére gyakran a nem kellően sterilizált eszközök használata során kerül sor.
  • Védőoltások – egészségügyi dolgozók számára (illetve minden olyan személy számára, aki a munkája során más személyek vérével kapcsolatba kerülhet) Hepatitis B vírus elleni védőoltás kötelező! Külföldre utazáskor egyes országokba belépés előtt is kötelező bizonyos védőoltások megadása, melyekkel fertőzéses májbetegségek megelőzhetők.
  • Biztonságos nemi élet – nemi együttlét során is lehetséges a Hepatitis fertőzés átvitele. Megfelelő védekezéssel a szexuális úton terjedő betegségek átvitele megelőzhető!
  • A potenciálisan veszélyes vegyi anyagok elkerülése – festékanyagok, peszticidek használatakor viseljen maszkot, és gondoskodjon arról, hogy az érintett terület jól átszellőző legyen!
  • A megfelelő folyadékbevitel, hidratáltsági állapot segíti a szervezet kiválasztó folyamatait.
  • Fogyasztás előtt a gyümölcsöket, zöldségeket bő vízzel öblítsük le, hogy a felületükről az esetleg korábbról megmaradt növényvédő szereket lemossuk.

Érdemes belefogni egy májtisztító kúrába?

Az egészséges májműködés az általános jóllét egyik feltétele. Mivel májunk teljesítményét közvetlen javítani vagy fokozni nem tudjuk, ezért a drága, és bizonyos esetekben még akár veszélyes májtisztító kúrák alkalmazását sem javasoljuk.

A májműködés zavarai esetén speciális étrendek indokoltak lehetnek, de egy ilyen étrend célja sem a máj „megtisztítása”, hanem egyszerűen csak egy olyan étrend meghatározása, amely mellett a máj megterhelését csökkenteni tudjuk. Ilyen étrendek bevezetését azonban minden esetben előzze meg orvosi és dietetikai konzultáció!

Összességében elmondható, hogy az egészséges életmód, a kiegyensúlyozott étrend és az időszerű, rendszeres orvosi kontrollok sokkal értékesebbek a máj egészségének megőrzésében, mint bármilyen hóbort vagy „tisztító kúra”.

?
Természetesen a májunk esetén is igaz, hogy egy kialakuló probléma korai felismerése megsokszorozza a gyógyulás esélyét és lényegesen megrövidíti a gyógyulás idejét, ezért kiemelten fontos a korai diagnózis, illetve a megelőzés!

CMC Déli Klinikán magánfinanszírozásban elsőként érhető el a S-Shearwave technológián alapuló úgynevezett elasztográfiás ultrahang vizsgálat, mellyel egyrészt lényegesen információ-gazdagabb képet kapunk, másrészt pontosan meghatározhatók azok a legkisebb elváltozások is, amelyek a hagyományos eljárásokkal többnyire nem ismerhetők fel.

Ez az új eljárás tehát eddig soha nem látott mértékben segíti a pontos és a korai diagnózis felállítását és így az eredményesebb kezelést és gyógyulást!

Máj komplex elasztográfiás ultrahang vizsgálata a Déli Klinikán:

24 000 Ft

Személyre szabott étkezési tanácsadásért pedig forduljon bizalommal klinikánk Dietetikusához!

Komplex dietetikai állapotfelmérés, személyre szabott étrend kialakításával:
20 000 Ft

További információ és időpontfoglalás:

+36-1-999-0640

Hasonló bejegyzések