2020. 04. 24.

Milyen tünetek esetén gondoljunk allergiás náthára és mikor koronavírus fertőzésre

A korán virágzó fák pollenszezonja után áprilisban a fűpollenek okozzák az allergiás nátha jellegzetes tüneteit!

Hogyan különíthetjük el a koronavírus tüneteit az allergiás náthától?

A leggyakoribb allergiás megbetegedés az allergiás nátha (allergiás rhinitis, szénanátha), melynek hátterében valamilyen allergénnel szemben kialakult fokozott túlérzékenységi reakció áll.

Évente kb. 2-3 százalékkal nő az új allergiás náthás betegek száma. Fontos, hogy ebben a jelenlegi koronavírusos időszakban is felismerjük, megkülönböztessük a tüneteket!

Az allergiás nátha, szénanátha jellegzetes tünetei lehetnek a tüsszögés, az orrfolyás és az orrdugulás. Érdemes tudni, hogy az allergiás tünetek addig tartanak, amíg az allergiás náthát okozó pollenek/allergének megtalálhatóak a levegőben, tehát akár több hétig vagy hónapig.

Hazánkban a korán virágzó fák pollen szezonja után jelenleg a fűfélék – a pázsitfű (csomós ebír, csenkesz, perjefélék) és a különböző gabonafélék (rozs, zab, búza) pollenje uralkodik a légtérben.

Augusztusban a gyomnövények parlagfű, fekete üröm, csalán, libatop virágzása kezdődik, mely hőmérséklettől függően akár október végéig eltarthat.

Az egész évben panaszt okozó allergének közül leggyakoribb a házipor atka, állati szőrök, penészgomba.

A szezonális nátha jellegzetes tünetei az orr-, garat-, szájpadlás és/ vagy külső hallójárat viszketése, kétoldali vízszerű orrfolyás, tüsszögés és az orrdugulás. Főként gyermekkorban, de felnőttkorban is jelentkezhet a kötőhártya érintettsége, szemviszketés, könnyezés, vörös szem és a szemhéjduzzanat.

Az egész évben jelentkező – úgynevezett perenniális – nátha tünetei általában enyhébb formában jelentkeznek. Rendszerint a gátolt orrlégzés a domináló, szemtünetekkel elvétve találkozunk. Az esetek egyharmadában szezonális náthával társul.

Így tüsszögés, vizes orrfolyás esetében, amelyet láz, hőemelkedés nem kísér gondoljunk allergiás náthára!

Az allergiás nátha önmagában légzési nehezítettséget, köhögést, légszomjat jellemzően nem okoz, csak abban az esetben, ha az allergiás folyamat az alsóbb légutakat is érinti és így nemcsak allergiás nátha, hanem allergiás asztma (asthma bronchiale) is kialakul.

A koronavírus fertőzés leggyakoribb tünete a hőemelkedés, láz, hidegrázás (a betegek 88%-nál jelentkezik), a száraz köhögés (a betegek 68%-nál jelentkezik), a nehézlégzés, a hurutos köhögés, végtagfájdalom, fejfájás, torokfájás, gyengeség, fáradtság, de a szaglás és íz érzés elvesztésével is járhat.

A járványügyi veszélyhelyzet idején az allergológiai kivizsgálás halasztható, de a részletes kórelőzmény felvételével a diagnózis valószínűsíthető.

A CMC Déli Klinika® nagy szakmai tapasztalattal rendelkező allergológus, fül-orr-gégész szakértői készséggel állnak rendelkezésre videó konzultáció formájában, hogy segítsenek eldönteni mi a további teendő légúti tünetek: orrfolyás, orrdugulás, tüsszögés, köhögés, fejfájás, fáradékonyság, torokfájás, légzési nehézség esetén!

A légúti allergiás tünetek, betegségek kivizsgálása kapcsán komplex fül-orr-gégészeti szakorvosi vizsgálat és légúti allergológiai vizsgálatok javasoltak!

A már kivizsgált és kezelt allergiás náthás betegek ismerik a jellegzetes tüneteket, a panaszokat kiváltó polleneket. Javasoljuk, hogy fokozott figyelemmel kísérjék a légköri pollenkoncentráció változását és időben, még a tünetek kialakulása előtt kezdjék meg a megfelelő, korábban bevált gyógyszeres kezelést, a szövődmények elkerülése miatt!

Hasonló bejegyzések