2019. 11. 26.

Gyakori dilemmák a reflux betegségben – mit (t)ehetünk a gyógyulásért?

A reflux-betegség, más néven GERD, az egyik leggyakoribb emésztési probléma, mely a gyomortartalom nyelőcsőbe történő visszaáramlása miatt alakul ki. Mivel a betegség kialakulásában számos tényező közrejátszik, a betegséggel járó tünetek kezelésére is csak kombinált megoldás létezik. Rövid cikkünkben olyan életmódbeli tanácsokat gyűjtöttünk össze, melyek segíthetnek a reflux-betegség kezelésében és megelőzésében.

Mi az a reflux-betegség és mik a tünetei?

Egészséges körülmények között a nyelőcsövön a gyomorba jutó táplálék útja egyirányú – a gasztro-oesophagealis reflux-betegség (GERD) esetében azonban a savas gyomortartalom visszaáramlik a nyelőcső felé, melynek leggyakoribb oka a gyomor és a nyelőcső közti záróizom elégtelen működése, valamint a savtúltermelés.

Tünetei a kellemetlen gyomorégés, hasi fájdalom, csuklás és köhögés, torokfájás és rekedtség lehetnek. A reflux-betegséggel járó kellemetlen tünetek fekvő helyzetben, különösen éjszaka rosszabbodnak, így sok esetben az alvást is zavarják. Amennyiben ezek egy héten több, mint kétszer jelentkeznek, legalább három héten át, akkor krónikus reflux-betegségről beszélünk.

Abban az esetben, ha a reflux betegség sokáig gondozatlan marad, a nyelőcső állandó irritációja miatt súlyos hámátépülés, ún. Barrett-nyelőcső alakulhat ki, mely könnyen előidézheti a nyelőcső daganatos megbetegedését.

Reflux problémákkal küzdök – hogyan táplálkozzak?

A reflux-betegség kezelésében és megelőzésében a gyógyszeres terápia mellett a diétának kulcsfontosságú szerepe van. Az alábbi élelmiszerek fogyasztása jelentősen rontja a betegség állapotát:

• koleszterin dús, zsíros és olajos ételek, melyek a gyomor záróizmának relaxációját okozzák
  • sós ételek
  • kálciumban gazdag ételek, mint a tej, sajt és bizonyos húsok magas telített zsírsav tartalmuk miatt – különösen igaz ez laktóz érzékeny és/vagy tejallergiában szenvedő betegek esetében, ahol az alapbetegség mellett a reflux tüneteit fokozhatják a fenti ételek fogyasztása
  • csokoládé
  • menta
  • szénsavas üdítőitalok
  • savas üdítők – pl. narancslé, grapefruitlé, paradicsomlé
  • kávé

Jó hír, hogy az alábbi ételek fogyasztása jelentősen csökkentheti a refluxos panaszokat:

• alacsony koleszterintartalmú, fehérjedús ételek – pl. tonhal, lazac, kesudió, mandula, lencse
  • bizonyos gyümölcsök – pl. alma, dinnye, barack
  • tojás (koleszterin tartalma ellenére enyhíti a tüneteket)
  • rostban gazdag ételek
  • probiotikumokban dús ételek fogyasztása – pl. kefir, joghurt, nyers savanyú káposzta és kovászos uborka

Nem elég a helyes táplálkozás

Az életmódbeli változtatásokat tekintve fontos kihangsúlyozni, hogy a reflux-betegség kialakulásának hátterében gyakran az elhízás is nagyban közrejátszik – a rendszeres testmozgás és a normál, egészséges testsúly fenntartása nagymértékben hozzájárulhat a betegséggel járó tünetek csökkentéséhez, valamint a reflux-betegség kialakulásának megelőzéséhez is.

Ha mindez kevésnek bizonyulna, orvosi segítségre is szükség lehet

Ahogy azt már a fenti bekezdésekben is említettük, a gyomor nyálkahártyát irritáló élelmiszerek elhagyása és a rendszeres testmozgás nem minden esetben elég a gyógyuláshoz. Érdemes lehet olyan vény nélkül kapható bevonószerek és antacidák (pl. Gaviscon) kúraszerű alkalmazása, melyek hozzájárulhatnak a sérült emésztőrendszer helyreállításához és a tünetek megszűnéséhez. Emellett, a gyomorsav termelés csökkentésének érdekében, az ún. rövid hatású H2-receptor gátlók és elhúzódó hatású protonpumpa inhibitorok alkalmazására is szükség lehet, melyek a gyomorsav termelésért felelős receptorok és sejtmembrán transzporterek gátlására szabályozására hatnak. Javasolt továbbá a refluxot okozó bakteriális fertőzés (Helicobacter pylori baktérium) kizárása a betegség vizsgálata során – amennyiben fennálló fertőzéssel állunk szemben, antibiotikum kezelés is szükségessé válhat. Ha mindezen terápiák sikertelennek bizonyulnak, műtéti beavatkozással is megerősíthető a renyhe záróizom működés.

Személyre szabott étkezési tanácsadásért forduljon bizalommal klinikánk Dietetikusához!

Komplex dietetikai állapotfelmérés, személyre szabott étrend kialakításával:
20 000 Ft

Emésztőrendszeri panaszai kivizsgálását pedig bízza Gasztroenterológus Szakértőinkre!

Gasztroenterológia szakorvosi vizsgálat díja:
25 000 Ft

További információ és időpontfoglalás:

+36-1-999-0640

Hasonló bejegyzések