Ortopédia

Izületi hialuronsav kezelés

Ortopédia

Izületi hialuronsav kezelés

Ízületi hialuronsav kezelés az ízületi porckopások kezelésre

Amikor az ízületi porckopás olyan fokot ér el, hogy szájon át szedhető gyógyszerekkel már nem lehet kellő mértékben csökkenteni a panaszokat, ízületbe fecskendezett készítményeket alkalmazunk.

A hialuronsav az emberi szövetekben mindenütt megtalálható, természetesen előforduló anyag. Az ízületi folyadék és a porcok fő összetevője, felelős az ízületek kenéséért, így csökkentve az ízületi felszínek közötti súrlódást. Lökéselnyelő tulajdonságával védi a szöveteket a sérülésektől. Ezen tulajdonságainak köszönhetően csökkenti a fájdalmat és javítja az ízületi mobilitást.

A ízületbe beadott anyag egy átlátszó zselé, amely nagy koncentrációban tartalmaz hialuronsavat, esetenként kondroitin-szulfátot (a porcmátrix szerkezeti eleme) vagy glükóz-amint (természetes gyulladáscsökkentő és szerkezeti elem).

Az ízületbe fecskendezve ezeket a készítményeket visszaáll az ízület kenése és lökéscsillapítása, csökken a fájdalom.  Ez az injekciós kezelés alternatívája lehet a műtéti beavatkozásnak – mely általában protézis beültetést jelent -, vagy legalábbis időben késleltetheti azt.

Azonnali hatása általában nincs az injekcióknak, inkább lassabb, de elnyújtottabb fájdalomcsillapító, mozgásfunkció-javító hatással rendelkeznek (Symptomatic Slow-Acting Drugs for Osteoarthritis, SYSADOA).

Beadást követően nincs szükség az ízület kíméletére, tehermentesítésére, a mozgás segíti a hatóanyagok eloszlását, így a plusz folyadék okozta feszülés érzés csökkenését.

Kiknek ajánljuk a kezelést:

• Sportolóknak: az aktív, versenyszerű sport extrém mértékben terheli az ízületeket, növeli a porckopás kialakulásának veszélyét.
  • Megterhelő fizikai munkát végzőknek: azoknál, akik hosszú távon végeznek nehéz fizikai munkát a porckopás tünetei sokkal gyakrabban és hamarább alakulnak ki.
  • Időseknek: Hazánkban a tartós fájdalommal járó porckopás gyakorisága a 65 év felettiek körében 60-75%.
  • Súlytöbblettel küzdőknek: a porckopás a túlsúlyosak közül minden második embert érint.
  • Genetikai hajlammal rendelkezőknek: akiknek a családjában előfordul porckopás, sokkal elővigyázatosabbnak kell lennie, mert a háttérben genetikai hajam bújhat mag.
  • Sérülések, műtéti beavatkozások után: A sérülések, ízületi betegségek, műtétek sokszor szerepelnek a porckopás hajlamosító vagy kiváltó tényezői között.