Kérdése van az új korona- vírussal kapcsolatban?

Az új koronavírussal (COVID-19) kapcsolatosan leggyakrabban feltett kérdésekre az alábbi oldalon talál bővebb tájékoztatást

Részletek

Új koronavírus vizsgálat

Az új koronavírussal kapcsolatos általános tájékoztatónk

Ezen az oldalon összeszedtük Önnek a legfontosabb tudnivalókat az új koronavírusról, hogyan védekezzen ellene és hogy miért nem kell pánikba esnie!

Tovább a tájékoztatóhoz

Fontos alap tudnivalók

Az utóbbi napokban több nemzetközi és hazai közlemény felhívta a figyelmet a gyorstesztek tömeges hamisításával és nem szakszerű alkalmazásával kapcsolatos krízis helyzetek veszélyeire, amelyek sok országban tovább súlyosbították az új koronavírus fertőzés terjedését: https://index.hu/kulfold/2020/04/06/a_brit_kormany_altal_rendelt_koronavirustesztek_semmire_sem_jok/

Klinikánk a Semmelweis Egyetem Akkreditált Oktató Központjaként az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által javasolt szakmai protokoll szigorú követése mellett kizárólag a COVID-19 minőségbiztosított immunológiai  vizsgálatok elvégzését vállalja, amely alapvetően és teljes munkafolyamatában különbözik a gyorstesztek használatától az alábbi szempontok szerint:

Mintavétel és a minta kezelése

COVID-19 IVD diagnosztikai rendszer

vénás vérzárt rendszerben történő mintavétel – nincs fertőzés veszély, nagyobb mennyiségű minta is rendelkezésre áll, kétség esetén utólagosan is megismételhető a vizsgálat

Az új koronavírus gyorstesztek

ujjbegy vér –elcsöppenhet (fertőzés veszély), maszatolódhat, elkenődhet, sok esetben nem elég   1 csepp vér a diagnózishoz, ami az esetek egy részében értékelési nehézségeket okoz, befolyásolja, pontatlanná teszi a vizsgálat eredményét

Mit és mi alapján mér?

COVID-19 IVD diagnosztikai rendszer

nemzetközi szaklapban publikált, az EMA és az FDA által is engedélyezett, bizonyított hatékonyságú reagensek használatával végzik, az ellenanyag szintek számszerű mérésével történik a vizsgálat, amely a hazai adatokhoz is validálva van

Az új koronavírus gyorstesztek

a gyorstesztek gyártói és a tesztekben lévő reagensek sokszor nem ismertek, a felhasználási útmutatóban olyan értékeket adnak meg, amelyek szakmai szempontok alapján biztos, hogy nem lehetségesek, 1-1 csíkkal jelzik az eredményt, ami sok esetben félreértelmezhető, rosszul látható és olvasható le

Ki és mi alapján értékeli és validálja az eredményt?

Az új koronavírus gyorstesztek

Nem feltétlenül kap bármilyen leletet a páciens, vagy kérdéses, hogy milyen leletet kap és azt ki értékeli? – az ujjbegy vért levevő asszisztens?

Az értékelés alapján ki és milyen véleményt állít ki?

2 mikrobiológus, virológus szakember állít ki a pontos mérés alapján véleményt

kérdéses és bizonytalan lehet

Mi következik a szakvéleményből?

Az új koronavírus gyorstesztek

ha egy potenciálisan pontatlan a mérés és a kérdéses, bizonytalan kiértékelés alapján hoz valaki arról döntést, hogy milyen viselkedést folytat a továbbiakban, akkor az jelentősen súlyosbíthatja a vírusfertőzés terjedését és a páciens ill. környezete egészségét

Kétes eredmény esetén a vizsgálat megismételhető-e?

Igen

Nem

Milyen minőségbiztosítás és ellenőrzési pontok mellett zajlik a teljes vizsgálati folyamat?

COVID-19 IVD diagnosztikai rendszer

az Egészségügyi Világszervezet (WHO) protokollja alapján – előzetes egyedi állapotfelmérést követően (mert pl. bizonyos betegségek, gyógyszerek befolyásolhatják a mérési eredményeket) zárt rendszerben, több és rendszeres ellenőrzési ponttal a WHO nemzetközileg elismert szakemberének az irányításával, ellenőrzésével

nem ismert, változó