Mi lehet az oka az étvágytalanságnak és a fáradtságnak?

Az étvágytalanság és a fáradtság olyan tünetek, amelyek általában együtt jelentkeznek. Az étvágytalanság miatt az ember kevesebb táplálékot fogyaszt, amely csökkent energiaszintet és fáradtságot eredményez. A legtöbb esetben ennek hátterében egy kisebb betegség, nem megfelelő étrend vagy alvásrutin változás áll. A tartós állapotváltozás azonban megjelenhet kezelést igénylő egészségügyi probléma okán is.

Az alábbiakban áttekintjük az étvágycsökkenés és a fáradtság gyakori előfordulási formáit (­*a teljesség igénye nélkül-szerző), majd azokat a gyógymódokat, amelyek segíthetnek ezeket otthonunkban kezelni. Végül tanácsokat adunk arra vonatkozóan, mely esetben szükséges orvoshoz fordulni.

A lehetséges kiváltó tényezők

Megfázás vagy influenza vírus

A fenti betegségek esetén a páciens fáradtnak és gyengének érezheti magát, mivel szervezete a fertőzés ellen küzd. Az émelygés vagy általános diszkomfort érzés miatt is előfordulhat alacsony étvágy.

Különböző vírusok állhatnak a háttérben, azonban a tünetek hasonlóak lehetnek:

• orrfolyás vagy orrdugulás
  • tüsszentés
  • mellkasi diszkomfort érzés
  • köhögés
  • torokfájás
  • testi fájdalmak

Az influenzás pácienseknél további tüneteket jelentkezhetnek:

• láz
  • hidegrázás

(*A betegség leggyakrabban spontán gyógyul pár nap alatt. Javasolt a sok folyadék, C-vitamin fogyasztás, és a fizikai kímélet. Amennyiben panaszaink súlyosbodnak, fulladás érzés jelentkezik, ajánlott szakemberhez fordulni. – szerző)

Emésztőszervi vírusok

Számos vírus képes gyulladást okozni a gyomor-bél traktusban. Az ilyen gyulladás orvosi megnevezése a vírusos gasztroenteritisz, amelynek a leggyakoribb oka a norovírus fertőzés.

A vírusos bélfertőzésben szenvedőknél a fáradtság és étvágytalanságon túlmenően egyéb tünetek is előfordulhatnak:

• hányás
  • hasmenés
  • láz
  • testi fájdalmak

Ezen vírusos betegségek lefolyása legtöbbször rövid időtartamú. Ha a panaszok hátterében norovírus áll, akkor a panaszok általában 1-3 napon belül spontán megszűnnek; mindeközben ajánlott fokozott folyadékivás a kiszáradás elkerülése érdekében.

Légúti allergiás megbetegedések

Az American College of Allergy, Asthma & Immunology munkatársai szerint a légúti allergiások körében gyakori a fáradtság. A szezonális tünetek, mint például az orrdugulás, befolyásolhatják az alvást, és a beteg egész nap fáradtnak érezheti magát. Az orrból lefolyó váladék lenyelése hányingert és étvágytalanságot okozhat. Az álmosság jelentkezhet bizonyos antihisztamin gyógyszerek mellékhatásaként is, amely a bázisterápia része.

A szezonális légúti allergia (szénanátha) gyakori tünetei a következők:

• tüsszentés
  • orrfolyás tiszta váladékkal
  • szemviszketés, orr vagy torok
  • köhögés

Azok a páciensek, akik fáradtságot vagy étvágytalanságot tapasztalnak allergia mellett vagy antihisztamin szedése esetén, javasolt konzultálniuk orvosukkal a tünetek további kezelésével kapcsolatban.

Premenstruációs szindróma

A premenstruációs szindróma (PMS) egy olyan tünetcsoport, amelyet sokan egy-két héttel a menstruáció előtt tapasztalnak.

A tünetek egyénenként eltérhetnek, némelyiküknél fáradtság és étvágytalanság jelentkezhet.

A PMS további tünetei a következők:

• duzzadt vagy ernyedt mell
  • puffadás
  • hasi görcsök
  • székrekedés vagy hasmenés
  • hátfájás
  • fejfájás
  • csökkentett zaj- és fénytűrés
  • álmatlanság
  • ügyetlenség
  • ingerlékenység
  • gyenge koncentráció vagy memóriazavar
  • hangulatváltozások
  • szorongás
  • depresszió

Bizonyos esetekben a panaszok olyan súlyosak lehetnek, hogy azok zavarják a mindennapi életvezetést is. Ilyen esetekben tanácsos szakemberhez fordulni, a lehetséges terápiás kezelések megvitatása érdekében.

Depresszió

A depresszió gyakori mentális egészségügyi rendellenesség, amely világszerte több, mint 264 millió embert érint. Tünetei különböző módon fordulhatnak elő; néhány esetben fáradtság és az étel iránti érdeklődés elvesztésével is járhat.

A következő panaszok jelentkezhetnek még:

• a páciens szomorúnak vagy üresnek, reménytelennek vagy értéktelennek érzi magát
  • dühös vagy ingerült
  • nehéz összpontosítás vagy emlékezés
  • az élet iránti érdeklődés elvesztése
  • meggondolatlan viselkedés
  • alvásváltozások
  • fogyás vagy súlygyarapodás
  • megmagyarázhatatlan fájdalmak

A depresszió megjelenési formáit tapasztaló betegeknek tanácsos orvoshoz fordulniuk. Számos különböző terápiás út áll rendelkezésre ennek kezelésére, beleértve a gyógyszereket és a pszichoterápiát.

Terhesség

A terhesség alatt bekövetkező hormonális változások rendkívüli fáradtságot és étvágytalanságot okozhatnak, különösen a korai hetekben.

A terhesség további korai jelei a következők:

• késői vagy kimaradó menstruáció
  • mellfájdalom,- vagy érzékenység
  • puffadás
  • hangulatváltozások

Terhesség gyanúja esetén javasolt otthoni terhességi teszt elvégzése, vagy nőgyógyászati vizsgálat.

Fibromyalgia

A fibromyalgia olyan rendellenesség, mely főleg az izmokat és a lágy szöveteket érinti, ezáltal széles körű testi fájdalmat és fáradtságot okozhat. A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) szerint körülbelül 4 millió felnőttet érint ez a kórkép az Egyesült Államokban.

Befolyásolhatja a különböző szervek működését, beleértve az emésztőrendszert is. Ebben az esetben a panaszok a következők:

• étvágytalanság
  • székrekedés
  • hasi fájdalom

Továbbá okozhat még:

• alvási problémákat
  • koncentrálási képtelenséget
  • fejfájást
  • zsibbadást a kézben vagy a lábban

Súlyos esetekben a betegség depresszióhoz vagy akár öngyilkossághoz is vezethet, szakemberhez szükséges fordulni, akinél erre esély mutatkozik. A kezelési módok tekintetében számos lehetőség áll manapság már rendelkezésre.

Crohn-betegség

A Crohn-betegég a gasztrointesztinalis (GI) traktus gyulladása. A GI traktus bármely szakaszán előfordulhat, de leggyakrabban a vékonybél hátsó felében, vagy a vastagbél elülső részében jelentkezik. A Crohn & Colitis Alapítvány szerint ebben a kórban közel 3 millió ember érintett az Egyesült Államokban.

A betegség által okozott gyulladás számos szövődménnyel járhat, beleértve az étvágycsökkenést, az energiaszint csökkenést és a fáradtságot is.

További lehetséges tünetek:

• gyomorgörcsök és fájdalom
  • a bél hiányos ürítésének érzése
  • tartós hasmenés
  • székrekedés
  • bélmozgással vérzés

A Crohn-betegség egy hosszú ideig fennálló állapot, amely súlyos egészségügyi komplikációkhoz vezethet. Aki a fenti panaszokat észleli, mielőbbi orvosi konzultáció szükséges a diagnózis és a terápiás megoldás céljából.

Gyógyszerek

A következő gyógyszerek olyan mellékhatásokkal járhatnak, amelyek fáradtságot és étvágycsökkenést okozhatnak:

• antibiotikumok
  • vérnyomáscsökkentők
  • protonpumpa gátlók (­*savlekötők-szerző)
  • megfázás és influenza elleni gyógyszerek
  • opioid fájdalomcsillapítók, például kodein, oxikodon és morfin
  • altatószerek

Gyógyszeres kezelés közben fellépő mellékhatások esetén, forduljanak szakemberhez, aki javasolhatja a gyógyszer adagjának csökkentését vagy megfelelő alternatívát ajánl.

Otthoni gyógymódok

Az alábbiakban áttekintünk néhány praktikát, amelyek segíthetnek a fáradtság enyhítésében és az étvágy javításában:

Legyen prioritás az alvás

Az elegendő alvás segít növelni az ember energiaszintjét a nap folyamán. Az alvásigény személyenként változó, de a legtöbb felnőttnek éjszakánként 7–9 órára van szüksége. Az emberek javíthatják alvásuk minőségét az alábbiak révén:

• rendszeres napirend bevezetése
  • lefekvési rutin kialakítása és fenntartása, amely magában foglalhatja az olvasást vagy a forró fürdőt
  • pihentető, sötét, csendes és hűvös alvási környezet biztosítása
  • a koffein és más stimulánsok kerülése a lefekvéshez közeli időpontban

Nagy mennyiségű víz fogyasztása, valamint egészséges, kiegyensúlyozott étrend fenntartása

A magas cukortartalmú ételek a vércukorszint emelkedését eredményezhetik, ami alacsony energiaszinthez és fáradtsághoz vezethet. Az egészséges, hozzáadott cukroktól mentes ételek kiválasztása hozzájárulhat az energiaszint állandó szinten tartásához. A nap folyamán a csökkent folyadék bevitel is fáradtságot eredményez, amely miatt ajánlott a rendszeres hidratálás.

Megfelelő stressz kezelés

A stressz emésztési problémákat, alvási nehézséget és fáradtságot okozhat. Súlyosbíthatja a háttérben megbúvó betegségeket, mint például a depressziót, a fibromyalgiát vagy a Crohn-betegséget.

Az alábbiak segíthetnek a stressz kezelésében:

• rendszeres testmozgás
  • meditáció
  • csoportterápia

Mikor szükséges orvoshoz fordulni?

A rövid távú étvágyváltozások és a fáradtság általában nem ad aggodalomra okot. Ezek a tünetek általában egy kisebb betegség szövődményeként jelentkezhetnek, amelyek hátterében az étrend vagy az alvási szokások megváltozása állhat.

Ajánlott szakemberhez fordulnia, amennyiben:

• Tartós étvágycsökkenést vagy fáradtságot tapasztal, amely nem javul az étrend változtatás vagy megfelelő minőségű alvás mellett sem.
  • Étvágycsökkenést vagy fáradtságot tapasztal az új gyógyszer megkezdése után.
  • Ismert alapbetegsége van, mint például cukorbetegség, szívbetegség vagy rosszindulatú daganatos megbetegedés.
  • A fáradtságot és étvágytalanságot tapasztaló gyermekek és csecsemők nehezen tudják kifejezni panaszaikat. Ha egy gyermek gyengének és túl fáradtnak tűnik, vagy nem hajlandó enni, akkor a szülőnek vagy gondozójának tanácsos elvinnie gyermekorvoshoz.

Forrás: https://www.medicalnewstoday.com/articles/dry-cough-with-chest-pain#seeing-a-doctor

Szerző: Dr. Nagy Attila tüdőgyógyász/ szomnológus szakorvos