fbpx

2019. 06. 23.

Mennyi kávé sok(k) a szívnek?

Emberek millióinak egy csésze kávé “indítja be reggel a motort”, ébreszti fel kora délután, vagy segíti a vacsora utáni emésztését.

Akármi is a fő vonzereje- az íze, a stimuláló hatása, a fogyasztásához kapcsolódó szokások és élmények- tagadhatatlanul a kávé és a kávézás élménye az egyik legnépszerűbb szokás világszerte. Egyes statisztikák szerint a 18-24 év közötti fiatal felnőttek fele, a 25 év fölötti emberek  háromnegyede fogyaszt rendszeresen kávét.

Számos kutatás egyértelműen kimutatta a kávé kedvező hatásait a szervezetre, a teljesítőképességre, sőt egyes vizsgálatok szerint a kávé fogyasztása:

  • segíti az agyi funkciókat
  • növeli a várható élettartamot
  • lassíthatja a a prosztatrák növekedését.

Azonban mint a legtöbb táplálékunk, a kávé is lehet kétélű fegyver: túlzott fogyasztása fejfájáshoz, szédüléshez vezethet, sőt növelheti a szív- és érrendszrei betegségek kockázatát.

Ráadásul korábbi kutatások kimutatták, hogy bizonyos emberek – akik a kávé lebontásában alapvető szerepet játszó CYP1a2 gén egy specifkus változatával rendelkeznek – nehezebben bontják le a kávé összetevőit, és így esetükben a kávéfogyasztás hatására nagyobb eséllyel alakul ki magas vérnyomás, vagy szív -és érrendszeri betegség.

Tehát felmerül a kérdés, hogy mennyire sok kávé a túl sok? Vajon mennyit érdemes fogyasztani ahhoz, hogy kellemes aromája mellett maximálisan kiaknázzuk a pozitív egészségügyi hatásait, de ne essünk túlzásba se a fogyasztásával?

Az University of South Australia kutatói több mint 300 000 ember! adatainak elemzése alapján (akik közül 8000 ember volt szívbeteg) megállapították, hogy:

  • azon emberek, akik nem rendelkeznek az előzőekben említett speciális CYP1a2 génnel valóban gyorsabban bontják le a kávét
  • azonban nem találtak egyértelmű összefüggést önmagában a CYP1a2 gén jelenléte és a szív-érrendszeri betegségek magasabb előfordulási gyakorisága között
  • egyértelmű összefüggést találtak viszont a napi elfogyasztott kávé mennyisége és a magas vérnyomás valamint az egyéb szív-érrendszeri betegségek kialakulása között – mindenki, aki rendszeresen napi több mint 6 csésze kávét fogyasztott (egy csésze-75 mg koffeinnek felelt meg) mérsékelten megnövekedett szív- és érrendszeri kockázattal rendelkezett.

Az adatok rámutattak arra, hogy a kávé segít a jobb koncentráció, a fokozott teljesítmény elérésében, azonban túlzott fogyasztása ingerlékenységet, vagy akár hányingert is okozhat – azt mutatva hogy az adott időre elértük a teljesítőképesség csúcsát. Így annak érdekében,hogy vérnyomásunk és szívmüködésünk az egészséges tartományban mozogjon kevesebb mint 6 csésze kávét érdemes fogyasztani, ugyanis  az eredmények szerint ez az a vízválasztó mennyiség, mely felett már a koffein negatív szív-érrendszeri hatásaival is számolnunk kell!

Szeretne többet megtudni a saját szív és érrendszeri kockázatairól?

A CMC Déli Klinika® szakértői készséggel állnak rendelkezésére:

Hasonló bejegyzések