Szerző: Dr. Nagy Attila tüdőgyógyász/ szomnológus szakorvos

A hosszú lefolyású COVID egy olyan állapot, amikor az emberek a szokásosnál hosszabb ideig tapasztalják a COVID-19 tüneteit, miután megfertőződtek a SARS-CoV-2 vírussal. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) véleménye szerint, ez előfordulhat akkor is, amikor a páciens nem igényelt kórházi ellátást. Ezek a hosszú távú hatások lehetnek fáradtság, légzési tünetek és neurológiai tünetek.

Ez a cikk a tüneteket, a lehetséges okokat, a diagnózist, a kezelésnek és a gyógyulásnak a lehetőségeit vizsgálja.

A hosszú lefolyású COVID arra utal, amikor az emberek továbbra is tapasztalják a COVID-19 okozta panaszokat, és a megjelenés után néhány hétig vagy hónapig nem gyógyulnak meg teljesen.

Egyes kutatások szerint a COVID-19 enyhe eseteiben szenvedő páciensek általában a kezdeti SARS-CoV-2 fertőzés megszerzését követő 1-2 héten belül meggyógyulnak. A COVID-19 súlyos eseteiben a gyógyulás 6 hétig vagy tovább tarthat.

Jelenleg elkülönítjük egymástól a posztakut COVID-19 szakaszt, ami a kezdetektől számított 3 hétnél hosszabb ideig tart, és a krónikus COVID-19 tüneteket, amelyek a megjelenésük után 12 héten túl is elhúzódnak.

A Betegségmegelőzési Központ (CDC) 2020-ban végzett felmérése szerint hetekbe telhet, amíg a fertőzést követő panaszok megszűnnek. Ez igaz azokra a fiatal felnőttekre is, akiknek nincs krónikus betegségük. Ezzel szemben az influenzával járó kórházi esetek több mint 90% -a általában 2 héten belül meggyógyul a beteg.

Még kutatás tárgyát képezi, hogy hány páciensnél jelentkezett a hosszú lefolyású COVID. Azonban a COVID Symptom Study adatai szerint a betegségben szenvedő 10 emberből 1-nél 3 hétig vagy annál hosszabb ideig jelentkeznek tünetek, amely nagyjából megegyezik az Egyesült Királyság Nemzeti Statisztikai Hivatalának adataival.

Ez azt jelenti, hogy jelenleg szerte a világon több mint 5 millió esetben fordulhat elő hosszú lefolyású COVID.

Egy kínai tanulmány azt találta, hogy a wuhani kórházban a COVID-19-el fertőzött betegek, több mint háromnegyedének volt legalább egy tünete 6 hónappal a kórházból történő távozás után. Ezt megerősítette egy olaszországi vizsgálat is, amely szerint a páciensek 87,4% -a számolt be arról, hogy legalább egy tünetet észlelt magán 2 hónappal a kórházból történő elbocsátást követően. Egy svájci közlemény azt is megjegyzi, hogy enyhébb esetekben is 3-ból 1 betegnél 6 hét után is jelentkeztek panaszok.

Statisztikai modell segítségével egy további kutatás megállapította, hogy a hosszú lefolyású COVID nagyobb valószínűséggel fordul elő idősebb felnőtteknél, magasabb testtömeg-indexű (BMI) embereknél, nőknél, továbbá akiknél a betegség első hetében ötnél több tünet jelentkezik.

A tünetek, amelyekről a páciensek ebben az esetben beszámolnak, a következők lehetnek:

• fáradtság
  • légszomj
  • köhögés
  • ízületi fájdalom
  • mellkasi fájdalom
  • levertség, amikor is nehezebben tudnak tisztán gondolkodni és összpontosítani
  • depresszió
  • izom fájdalom
  • fejfájás
  • láz, amely spontán múlhat
  • szívdobogás érzése

A szövődmények kevésbé gyakoriak, de az alábbiak előfordulhatnak:

• szívizom gyulladása
  • csökkent tüdőfunkció
  • súlyos vesekárosodás
  • kiütés
  • hajhullás
  • szag- és íz érzés zavarok
  • alvási problémák
  • memória és koncentrációs nehézségek
  • szorongás
  • hangulatváltozások

Klinikailag még nem bizonyított, hogy mi okozza a COVID-19 elhúzódó hatásait, de a továbbiakban felsorolunk néhány lehetséges okot:

• az immunrendszer válaszának csökkenése vagy hiánya
  • a vírus ismételt fellángolása vagy újrafertőződése
  • gyulladás vagy az immunrendszer reakciója
  • a fizikai kondíció megváltozása az ágynyugalom vagy az inaktivitás miatt
  • poszttraumás stressz

Az elhúzódó problémák több szerv, köztük a tüdő, a szív és az agy sérülésének következményei lehetnek. A COVID-19 miatt elhunyt személyek postmortem mintáinak elemezése során, arra a következtetésre jutottak, hogy a súlyos tüdőkárosodás magyarázhatja az elhúzódó panaszokat. Tartós változások jöhetnek létre az immunrendszerben is, amelyek tovább tarthatnak, mint amennyi időbe telik a szervezetnek eltávolítani a vírust.

A hosszú távú COVID diagnosztizálásához nem feltétlenül szükséges a korábbi pozitív teszt eredmény, mivel sok páciens soha nem esett át tesztelésen, különösen a pandémia korai szakaszában. Az orvos a kivizsgálás során a teljes kórelőzményt felveszi, valamint ellenőrizheti továbbá:

• vérnyomást
  • testhőmérsékletet
  • pulzust és szívritmust
  • légzésfunkciót

Bár nincs speciális teszt a diagnosztizálására, a különböző vizsgálatok segíthetnek az okok felderítésében, az aktuális fizikai állapot felmérésében. A panaszok függvényében szükség lehet labor vizsgálatra:

• teljes vérkép
  • elektrolitok
  • vesefunkció
  • máj funkció
  • troponin, a szívizom károsodásának tesztelésére
  • gyulladás szintje
  • izomkárosodás
  • D-dimer annak ellenőrzésére, hogy nincsenek-e vérrögök
  • vas szint
  • vizeletvizsgálat

Valamint egyéb képalkotó vizsgálatokra:

• mellkasröntgen
  • elektrokardiogram és szív UH a szívproblémák ellenőrzésére

Szekunder fertőzések vagy szövődmények esetén orvosi kezelésre lehet szükség.

A hosszú COVID kezelésére szolgáló otthoni gyógymódok tekintetében az alábbiakat javasolt alkalmazni:

• vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók szedése a fájdalmas tünetek vagy a láz enyhítésére
  • sok pihenés
  • elérhető célok kitűzése

Fontos az általános egészségi állapot gondozása is, mint például:

• egészséges étrend követése
  • minőségi alvás
  • az alkoholfogyasztás korlátozása
  • a koffeinbevitel korlátozása
  • dohányzás kerülése

Mivel azonban a panaszok ingadozhatnak és változhatnak, szükség lehet egyénre szabott rehabilitációs tervekre. Ezek a tervek jelentős vagy hosszú távú életmódbeli változtatásokat foglalhatnak magukban.

Orvosi segítségre van szükség, ha az alábbiakat tapasztalja:

• légszomj
  • megmagyarázhatatlan mellkasi fájdalom
  • újonnan kialakult zavart állapot
  • gyengeség
  • a látásban, a hallásban vagy a beszédben észlelt változások esetén

Jelenleg nem világos, hogy a hosszú lefolyású COVID esetén mennyi időbe telhet a teljes felépülés.

A SARS-CoV-2 mellett igazolt más vírusok is eredményezhetnek tartós panaszokat, akár 6 hónapig tartó fáradtságot is. A British Heart Foundation szerint ebben az esetben a COVID infekció 3 hónapon belül lezajlik. A gyógyulási idők egyénenként különbözhetnek.

A kutatók és az egészségügyi szakemberek továbbra is dolgoznak az okok, a kezelési lehetőségek és a lehetséges gyógyulási idők felderítésén.

Szerző: Dr. Nagy Attila tüdőgyógyász/ szomnológus szakorvos