Szaglászavarok, poszt-COVID szagláscsökkenés kivizsgálása, kezelése

A szaglás az életminőség szempontjából kiemelt fontossággal bír. A mindennapi életünk szerves része, amelynek jelentősége sokszor csak akkor tűnik fel, amikor a szaglászavar már kialakult.

Napjainkban a COVID-19 fertőzés után hirtelen kialakult szaglás- és ízérzés panasz gyakori. Az enyhébb lefolyású, akár tünetmentes fertőzés elején jelentkező szaglás panasznak fontos diagnosztikai értéke is lehet.

A szaglászavarral kapcsolatos tünetek változatosak lehetnek – előfordulhat elhúzódó szagláshiány (anosmia), csökkent szaglás (hyposmia), vagy torz szaglás (parosmia) kialakulása is.

Korábban a lakosság jóval kisebb hányadát érintette, de jelenleg a legfrissebb kutatások szerint a koronavírus fertőzésen átesett betegek 50-70 %-a (!) számol be a fertőzés után pár nap alatt hirtelen kialakult szaglásvesztésről. A szagláscsökkenés közvetlen hatással lehet az ízérzékelésünkre is. A szaglásunk és az ízérzékelésünk különálló folyamat, de összekapcsolódik. A megfelelő ízérzéshez ugyanis szükséges a szaglórendszer működése. Az édes, sós, keserű, savanyú valamint az ezek kombinációiból kialakuló összetett ízek érzékelése a szaglóképességétől függ.

A felépülő betegek többségénél a szaglás 2-3 hét alatt spontán helyreáll.  Azonban a betegek 20-30%-nál 2-3 hónap után sem tér vissza a szaglás, míg a betegek 5%-a fél év után sem érzi jól a szagokat.

A tünetek javulása mellett sokan számolnak be a szaglásvesztést követő torz, általában kellemetlen szaglás érzetről (parosmia).

Szagláspanasz miatt a fül-orr-gégészeti szakorvosi és endoszkópos vizsgálat, a kórelőzmények speciális kérdőívvel történő rögzítése, szaglásvizsgálat (szűrőteszt) elvégzése alapján- további kivizsgálás is indokolt lehet (melléküreg CT, koponya MR, stb.) a potenciálisan a háttérben meghúzódó alapbetegségek: krónikus orrmelléküreg gyulladás, különböző idegrendszeri megbetegedések kizárása, illetve megfelelő kezelése miatt.

A COVID-19 fertőzést követően kialakult szaglás- és ízérzés panaszával a betegek fül-orr-gégészeti szakrendelőkben jelentkeznek. A korábbi tapasztalatok alapján az anamnézist gondosan rögzítjük speciális kérdőív használatával. Teljes körű fül-orr-gégészeti szakvizsgálatot végzünk orrendoszkópiával.

A CMC Déli Klinikán a szaglás vizsgálatot az Európa-szerte ismert Sniffin’ Sticks teszttel vagy szűrő teszttel (Burghart Messtechnik GmbH, Wedel, Németország) végezzük. A protokoll alapján további kivizsgálás – melléküreg CT, koponya MR, allergológia –, esetleg szövettani vizsgálat és társszakmákkal konzultációs lehetőség is szóba jön.

A terápiás lehetőségek közé tartoznak a vitaminok, nyomelemek szedése, orrmosás, lokális szteroid orrspray terápia mellett a szaglás tréning.

A szaglás tréning elősegíti szaglóhám, szaglópálya regenerációját, a betegség oki kezelése.

A szaglószervünk képes regenerálódni, amelyet a szaglás tréninggel tudunk elősegíteni. A rövid, intenzív szagimpulzusok stimulálják a szaglás érzékelő sejtjeit és a szagló ideget.

A CMC Déli Klinikán a szaglás tréning megtanulásához, a tüneti napló vezetéséhez szakmai segítséget biztosítunk, a szaglás tréninghez szükséges illóolajok a CMC Herba szaküzletben megvásárolhatóak. Az eredményes kezeléshez szükséges a minimálisan 12 héten keresztül végzett rövid szagexpozíciók alkalmazása négy alap illat felhasználásával: virágos-(rózsa), gyümölcsös-(citrom), fűszeres-(szegfűszeg), gyantás-(eukaliptusz) illóolajok segítségével. Az utóbbi időben ígéretesnek tűnik a hyaluronsav alkalmazása annak gyulladáscsökkentő és immun modulátor szerepe miatt.

A hirtelen kialakult szaglás- és ízérzés vesztés napjainkban COVID-19 fertőzésre utal, emiatt kórjelző értékű lehet!

Kialakulhat enyhe és súlyos általános fertőzés tüneteivel egyaránt. Fontos ezeknek a tüneteknek a megjelenése esetén a COVID-19 tesztelés, karanténba vonulás! Tartós, életminőséget befolyásoló panaszok esetén feltétlenül jelentkezzünk fül-orr-gégészeti szakellátásra!

Dr. Krasznai Magda

Fül-orr-gégész – Allergológus – Audiológus szakorvos